maanantai 15. huhtikuuta 2013

Lomailua kerrakseen :)

Moikka moi taas! :P

Invernessin linna
Anteeksi, että totutusta jokaviikkoisesta blogipäivityksestä on nyt mennä hurahtanu enemmän aikaa, kuin tavallisesti! Mutta se johtuu vain siitä, että tämä viikko oli meillä täällä harjotteluitten välissä lomaviikko ja melkein koko viikko oltiin reissun päällä :) Niin mukavaa, ku pääsi käymään muissahi paikoissa ihan yön yli reissuilla :) Alkuperäinen suunnitelma vähän muuttui muutamien muuttujien takia; aluksi piti mennä Invernessiin, josta sitte Lontooseen, mutta uusista reissuista voinet lukea nyt tässä :P

Invernessin kaupunki
Tosiaan, ekana otettiin lauantaiaamuna bussi kohti Invernessiä. Jos joku ei tiiä paikkaa, nii sehän on juuri se kuuluisa järvimonsterin kotipitäjä. Ihan tuonne lähestulukoon täysin Pohjois-Skotlantiin pittää matkustaa, mutta joo. Matka oli aika tuskaa, ku piti herätä 7 aikaan aamulla bussiin ja se kiertelee taas kaikki maaliman pikkukylät ja rääh... No perille selevittiin ja mentiin siitä nyt ekana hostellille, joka varattiin majapaikaksemme. Muuten se oli ok, mutta pakko valittaa aina jostain: huoneet oli jääkylymiä, että sai nukkua melekeen kaikki mukana olevat vaatteet päällä ja suihkusta tuli vettä ehkä millilitran verran tunnissa :D Nuo oli ne suurimmat haittapuolet, joista en tuossa hostellissa tykänny... Noo, maksokin se vain 8 puntaa/yö, että ei kai voi viien tähen hotellia oottaa :DD

Majapaikkamme Invernessissä
Siellä se hirviö polskii syvyyksissä :P
Inverness oli kyllä just sopiva tuommoseen kahen päivän reissuun, yhtää enempää siellä ei ois saanu aikaa kulumaan. Tai no ois saanu, mutta kaikki nähtävyydet tuli tuon kahen päivän aikana kyllä käytyä. Luonnollisesti käytiin moikkaamassa hirviötä Loch Nessillä ja samaiseen turistirysälippuun (kyllä, ostettiin semmoset) kuulu vierailu jonneki linnaan, taas :D Loch Nessin maisemat oli kyllä jotaki mahtavia, eikä kyllä linnassakaan mittää valittamista ollu. Turistirysälippu ku ostettiin nii kokonaisuutenaan siinä oli järkättyä ohjelmaa 3.5 tuntia, josta suurin osa meni tuolla Loch Nessin maisemissa/linnalla... Ei paha laisinkaan :P Ainoa haittapuoli ja minun ainainen valittamisen aihe oli tuon järvireissun aikanen sää... Tuuli ja sato, kissan kokosia lumia. Huoh :D Noo, onneksi ei tarvinnu paljoa olla ulukona.
Toinen linna

Sunnuntapäivä menikin aikalailla tuossa ylläällä kuvatussa. Siitä sitte takasi turistibussin kyydissä kaupunkiin ja vähän kaupungilla kiertelyä. Kävästiin mm. paikallisessa museossa. Päivän ku oli ulukona käytännössä, nii oli aika puhki ja teki mieli vaan rentoutumaan hostellille. Oli kyllä oikein kiva päästä käymään tuolla Loch Nessillä, varsinkin niitten maisemien takia. Tykkäsin! :)


Näkymä reitin korkeimmalta kohalta
Patikkareitin määränpää! :)
Maanantaille sitte päätettiin vähän erilaista ohjelmaa; otettiin bussi lähikylään, jossa oli patikointireitti. Juu, kyllä, patikoitiin n. 10 km paikalliselle vesiputoukselle :) Pakko tässä kertoa kuitenkin, että minä kyllä varustukseltani olin oikeinni patikoijan näkönen; jalassa mitä tiukimmat farkut ja parhaat kengät :D Että ei muuta ku reppu selekään ja menoksi, sama se miltä sitä näyttää! :DD Noo, sainpahan hyvät naurut itestäni, harmi ku kuvvaa ei oo tähän saatavissa! Tuo patikkareissu kyllä muuten oli aivan mahtava. Maisemat oli jottai niin uskomatonta ja reittikin kiva, ku kierteli eri paikoissa. Sinne ku ois ottanu mukkaan makkaraa ja keitelly nokipannukahvit, nii oijoijoi :) Mutta menihän tuo hyvin iliman tuommosiahi mukavuuksia. Tuo patikkareitti kokonaisuutenaan otti semmoset rapiat 3 tuntia, että maanantaipäivä menikin sitte aikalailla siihen, mukkaan laskettuna matkustukset. Mutta oi, mulla oli niin virkistäytyny ja "tietää kyllä tehneensä jottai"-olo tuon patikkareissun jäläkeen. Tykkäsin tuosta kyllä tooooooooosi paljo! :) Maanantai-iltana takasin Aberdeeniin väsyneenä, mutta muistorikkaana!

Pari päivää vietettiin sitte nuitten yllättävien takaiskujen vuoksi ihan kotosalla Aberdeenissa. Torstai-iltana sitte vihdoin matkaan uuestaan. Bussi alle ja kohti Edinburghia. Tuo menomatkan bussimatka oli niin kiva, ku pääsin 2-kerroksisen bussin kyytiin ja vielä sinne ylös! Tämän täällä olon yhtenä tavotteena onkin ollu päästä semmosen kyytiin ja hahaa! Nyt pääsin! :) Edinburghissa oltiin perillä torstai-iltana joskus 11 aikaan. Löyvettiin hostellillemme kohtuu vaivatta ja voi, se oli niin kiva paikka! Tuosta Edinbughin hostellista mulla ei ookkaa mittää valittamista, hyvinhän tuolla 4 yötä meni, vaikka olikin 20-hengen huone :)

Hmm, nyt kun sitte tietäs, että mistä sitä alottais tuon Edinburghin reissun kirjottamisen. Ihan ekana voisin kyllä hehkuttaa kaupunkia; se oli niin mahtava! Oikeasti voisin suositella sitä kaikille jo pelkästään kaupungin arkkitehtuurin takia. Sopivasti miksattuna suuri määrä historiaa, mutta silti mukana myös modernia! :) Ah. No perjantaina herättin ajoissa ja lähettiin kaupunkiin. Ostettiin taas liput turistirysäbussiin ja samalla siihen kuuluisaan Edinburghin linnaan. Koko päivä kierrettiin sen bussin kyydissä ja hypättiin aina pois jossain mielenkiintoselta kuulostavassa paikassa. Käytiin läpi vanha kaupunki ja uus kaupunki, loppuhuipentumana oli sitte se linna, jonne mentiin viimesenä iltapäivällä. Tuo oli eka linna, jonne pääsi kunnolla sisällekin kiertelemään kaikkia mielenkiintosia paikkoja, hehe :) Perjantaipäivä menikin sitte käytännössä aamukymmenestä sinne iltaseittemään kierrellen ja kaarrellen kaupunkia ympäriinsä. Kivvaa oli, vaikka jalat huusikin hoosiannaa. No, maistupahan ainakin kylymä olut hyvälle hostellin omassa baarissa, ku sinne illalla selevittiin! :D

Linnan pääsisäänkäynti
Katedraali
Lauantaina taas aikanen herätys ja bussi kohti Glasgowta. Tunnin matka ja taas uus kaupunki eessä :) Glasgowssa suunniteltiin, että käyvään kattomassa jalakapallopeli ja sehän me tehtiin. Kyllä luitte oikein, minä kävin kattomassa jalakapalloa ekkaa kertaa elämässäni! :D Mutta ei haittaa, kokemuksena oli kyllä kiva. Vaikkakin takanani istuvat pikkupenikat sai minut oikeasti kiehumaan ja meinasin jo räjähtää niille... Huusivat niin kovvaa, että se niitten ääni porrautu takaraivoon, potkivat sitä penkkiä koko ajana ja räääääääääääh! Olin kuitenkin hilijaa ja kiehuin sisäisesti. Tietyllä tappaa nuo penikat pilasi minun ensikokemuksen tuosta matsista, mutta hyvä mieli mulla jäi ja vois joskus kyllä uuestaankin mennä kattomaan matsia. Koko päivä Glasgowssa menikin ja sinne sais kyllä varata aikaa usiamman päivän, ku yhen. Paljo ehti kuitenkin uusia kokemuksia minulle kertyä yhen päivän aikana; kävin kattomassa ekkaa kertaa jalakapalloa, käytin ekkaa kertaa metroa (HUIIII!) ja mitähän vielä. Pitkä päivä ja takasi Edinburghiin ja hostellille vasta iltamyöhäsellä joskus kaheksan aikaan.

Sunnuntai otettiin sitte vähän rennommin, jaksanu ennää lentää paikasta a paikkaan b :D Kierreltiin kaupungilla siinä vielä ja käytiin paikallisessa stand up -showssa. Ihan jees kokemus oli tuokin ja erilainen, vaikka todennäköisesti ne kaikkein tärkeimmät kontekstit ja sanojen kaksoismerkitykset jäikin ehkä ymmärtämättä. Ei aina kaikki tarvii olla nii turistia, että vain noissa turistirysäpaikoissa käy... Vaikka nehi tuli kierreltyä kyllä. Kiva lomapäivä myös sunnuntai, mittää valittamista oo!

Maanantaina otettiin sitte mahollisimman aikanen bussi takas tänne Aberdeeniin. Mieli olis kyllä tehny olla vielä vaikka kuin pitkään tuolla Edinburghissa, mutta ei: aamuhuki kuttuu huomenna, joten harjottelukentälle se on palattava. Oikeasti tämän neljän yön jäläkeen Edinburghissa suosittelen sitä kaikille. Ite kans päätin, että todennäköisesti lähen sinne uuestaan ja otan enemmän aikaa sinne kaupunkiin... Pari kokonaista päivää ei ihan riittäny tuohon, mutta kuitenkin tärkeimmät tuli nähtyä! Alla vain muutamia kuvia Edinburghista, laittelen joskus ajan kans niitä lissää Facebookkiin, josta voitte niitä katella :)


  
Voivoi, niin mahtava lomailuviikko kyllä takana, ettei toista kertaa. Nähny ja kokenu niin paljo kaikkea ja saanu viettää semmosta mukavaa "reppureissailijan elämää". Ihme ja kumma, vaikka minä tahon olla vähän mukavuuenhalunen, nii silti selevisin nuista hostelleista ihan leikiten. Harmittaa lopettaa tämä lomaviikko kyllä, mutta kaikki loppuu aikanaan. Tiistaina takas "sorvin ääreen" aamuvuoroon harjotteluun ja sinne uuteen paikkaan! :) Minua meinaa vähän jännittää sehi. Mutta hyvin se mennee, hope so :P Nauttikaahan näistä lomatunnelmista ja koittakaa päästä fiilikseen mukaan! Koitin vähän rajottaa, etten ihan kaikkia tähän kirjota tai siinä menis lukiessa kaks tuntia. Tärkeimmät kohokohat kuitenkin löytyy! :) Nonni, nyt loppuu, keep in touch
- Janne

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti