maanantai 15. huhtikuuta 2013

Lomailua kerrakseen :)

Moikka moi taas! :P

Invernessin linna
Anteeksi, että totutusta jokaviikkoisesta blogipäivityksestä on nyt mennä hurahtanu enemmän aikaa, kuin tavallisesti! Mutta se johtuu vain siitä, että tämä viikko oli meillä täällä harjotteluitten välissä lomaviikko ja melkein koko viikko oltiin reissun päällä :) Niin mukavaa, ku pääsi käymään muissahi paikoissa ihan yön yli reissuilla :) Alkuperäinen suunnitelma vähän muuttui muutamien muuttujien takia; aluksi piti mennä Invernessiin, josta sitte Lontooseen, mutta uusista reissuista voinet lukea nyt tässä :P

Invernessin kaupunki
Tosiaan, ekana otettiin lauantaiaamuna bussi kohti Invernessiä. Jos joku ei tiiä paikkaa, nii sehän on juuri se kuuluisa järvimonsterin kotipitäjä. Ihan tuonne lähestulukoon täysin Pohjois-Skotlantiin pittää matkustaa, mutta joo. Matka oli aika tuskaa, ku piti herätä 7 aikaan aamulla bussiin ja se kiertelee taas kaikki maaliman pikkukylät ja rääh... No perille selevittiin ja mentiin siitä nyt ekana hostellille, joka varattiin majapaikaksemme. Muuten se oli ok, mutta pakko valittaa aina jostain: huoneet oli jääkylymiä, että sai nukkua melekeen kaikki mukana olevat vaatteet päällä ja suihkusta tuli vettä ehkä millilitran verran tunnissa :D Nuo oli ne suurimmat haittapuolet, joista en tuossa hostellissa tykänny... Noo, maksokin se vain 8 puntaa/yö, että ei kai voi viien tähen hotellia oottaa :DD

Majapaikkamme Invernessissä
Siellä se hirviö polskii syvyyksissä :P
Inverness oli kyllä just sopiva tuommoseen kahen päivän reissuun, yhtää enempää siellä ei ois saanu aikaa kulumaan. Tai no ois saanu, mutta kaikki nähtävyydet tuli tuon kahen päivän aikana kyllä käytyä. Luonnollisesti käytiin moikkaamassa hirviötä Loch Nessillä ja samaiseen turistirysälippuun (kyllä, ostettiin semmoset) kuulu vierailu jonneki linnaan, taas :D Loch Nessin maisemat oli kyllä jotaki mahtavia, eikä kyllä linnassakaan mittää valittamista ollu. Turistirysälippu ku ostettiin nii kokonaisuutenaan siinä oli järkättyä ohjelmaa 3.5 tuntia, josta suurin osa meni tuolla Loch Nessin maisemissa/linnalla... Ei paha laisinkaan :P Ainoa haittapuoli ja minun ainainen valittamisen aihe oli tuon järvireissun aikanen sää... Tuuli ja sato, kissan kokosia lumia. Huoh :D Noo, onneksi ei tarvinnu paljoa olla ulukona.
Toinen linna

Sunnuntapäivä menikin aikalailla tuossa ylläällä kuvatussa. Siitä sitte takasi turistibussin kyydissä kaupunkiin ja vähän kaupungilla kiertelyä. Kävästiin mm. paikallisessa museossa. Päivän ku oli ulukona käytännössä, nii oli aika puhki ja teki mieli vaan rentoutumaan hostellille. Oli kyllä oikein kiva päästä käymään tuolla Loch Nessillä, varsinkin niitten maisemien takia. Tykkäsin! :)


Näkymä reitin korkeimmalta kohalta
Patikkareitin määränpää! :)
Maanantaille sitte päätettiin vähän erilaista ohjelmaa; otettiin bussi lähikylään, jossa oli patikointireitti. Juu, kyllä, patikoitiin n. 10 km paikalliselle vesiputoukselle :) Pakko tässä kertoa kuitenkin, että minä kyllä varustukseltani olin oikeinni patikoijan näkönen; jalassa mitä tiukimmat farkut ja parhaat kengät :D Että ei muuta ku reppu selekään ja menoksi, sama se miltä sitä näyttää! :DD Noo, sainpahan hyvät naurut itestäni, harmi ku kuvvaa ei oo tähän saatavissa! Tuo patikkareissu kyllä muuten oli aivan mahtava. Maisemat oli jottai niin uskomatonta ja reittikin kiva, ku kierteli eri paikoissa. Sinne ku ois ottanu mukkaan makkaraa ja keitelly nokipannukahvit, nii oijoijoi :) Mutta menihän tuo hyvin iliman tuommosiahi mukavuuksia. Tuo patikkareitti kokonaisuutenaan otti semmoset rapiat 3 tuntia, että maanantaipäivä menikin sitte aikalailla siihen, mukkaan laskettuna matkustukset. Mutta oi, mulla oli niin virkistäytyny ja "tietää kyllä tehneensä jottai"-olo tuon patikkareissun jäläkeen. Tykkäsin tuosta kyllä tooooooooosi paljo! :) Maanantai-iltana takasin Aberdeeniin väsyneenä, mutta muistorikkaana!

Pari päivää vietettiin sitte nuitten yllättävien takaiskujen vuoksi ihan kotosalla Aberdeenissa. Torstai-iltana sitte vihdoin matkaan uuestaan. Bussi alle ja kohti Edinburghia. Tuo menomatkan bussimatka oli niin kiva, ku pääsin 2-kerroksisen bussin kyytiin ja vielä sinne ylös! Tämän täällä olon yhtenä tavotteena onkin ollu päästä semmosen kyytiin ja hahaa! Nyt pääsin! :) Edinburghissa oltiin perillä torstai-iltana joskus 11 aikaan. Löyvettiin hostellillemme kohtuu vaivatta ja voi, se oli niin kiva paikka! Tuosta Edinbughin hostellista mulla ei ookkaa mittää valittamista, hyvinhän tuolla 4 yötä meni, vaikka olikin 20-hengen huone :)

Hmm, nyt kun sitte tietäs, että mistä sitä alottais tuon Edinburghin reissun kirjottamisen. Ihan ekana voisin kyllä hehkuttaa kaupunkia; se oli niin mahtava! Oikeasti voisin suositella sitä kaikille jo pelkästään kaupungin arkkitehtuurin takia. Sopivasti miksattuna suuri määrä historiaa, mutta silti mukana myös modernia! :) Ah. No perjantaina herättin ajoissa ja lähettiin kaupunkiin. Ostettiin taas liput turistirysäbussiin ja samalla siihen kuuluisaan Edinburghin linnaan. Koko päivä kierrettiin sen bussin kyydissä ja hypättiin aina pois jossain mielenkiintoselta kuulostavassa paikassa. Käytiin läpi vanha kaupunki ja uus kaupunki, loppuhuipentumana oli sitte se linna, jonne mentiin viimesenä iltapäivällä. Tuo oli eka linna, jonne pääsi kunnolla sisällekin kiertelemään kaikkia mielenkiintosia paikkoja, hehe :) Perjantaipäivä menikin sitte käytännössä aamukymmenestä sinne iltaseittemään kierrellen ja kaarrellen kaupunkia ympäriinsä. Kivvaa oli, vaikka jalat huusikin hoosiannaa. No, maistupahan ainakin kylymä olut hyvälle hostellin omassa baarissa, ku sinne illalla selevittiin! :D

Linnan pääsisäänkäynti
Katedraali
Lauantaina taas aikanen herätys ja bussi kohti Glasgowta. Tunnin matka ja taas uus kaupunki eessä :) Glasgowssa suunniteltiin, että käyvään kattomassa jalakapallopeli ja sehän me tehtiin. Kyllä luitte oikein, minä kävin kattomassa jalakapalloa ekkaa kertaa elämässäni! :D Mutta ei haittaa, kokemuksena oli kyllä kiva. Vaikkakin takanani istuvat pikkupenikat sai minut oikeasti kiehumaan ja meinasin jo räjähtää niille... Huusivat niin kovvaa, että se niitten ääni porrautu takaraivoon, potkivat sitä penkkiä koko ajana ja räääääääääääh! Olin kuitenkin hilijaa ja kiehuin sisäisesti. Tietyllä tappaa nuo penikat pilasi minun ensikokemuksen tuosta matsista, mutta hyvä mieli mulla jäi ja vois joskus kyllä uuestaankin mennä kattomaan matsia. Koko päivä Glasgowssa menikin ja sinne sais kyllä varata aikaa usiamman päivän, ku yhen. Paljo ehti kuitenkin uusia kokemuksia minulle kertyä yhen päivän aikana; kävin kattomassa ekkaa kertaa jalakapalloa, käytin ekkaa kertaa metroa (HUIIII!) ja mitähän vielä. Pitkä päivä ja takasi Edinburghiin ja hostellille vasta iltamyöhäsellä joskus kaheksan aikaan.

Sunnuntai otettiin sitte vähän rennommin, jaksanu ennää lentää paikasta a paikkaan b :D Kierreltiin kaupungilla siinä vielä ja käytiin paikallisessa stand up -showssa. Ihan jees kokemus oli tuokin ja erilainen, vaikka todennäköisesti ne kaikkein tärkeimmät kontekstit ja sanojen kaksoismerkitykset jäikin ehkä ymmärtämättä. Ei aina kaikki tarvii olla nii turistia, että vain noissa turistirysäpaikoissa käy... Vaikka nehi tuli kierreltyä kyllä. Kiva lomapäivä myös sunnuntai, mittää valittamista oo!

Maanantaina otettiin sitte mahollisimman aikanen bussi takas tänne Aberdeeniin. Mieli olis kyllä tehny olla vielä vaikka kuin pitkään tuolla Edinburghissa, mutta ei: aamuhuki kuttuu huomenna, joten harjottelukentälle se on palattava. Oikeasti tämän neljän yön jäläkeen Edinburghissa suosittelen sitä kaikille. Ite kans päätin, että todennäköisesti lähen sinne uuestaan ja otan enemmän aikaa sinne kaupunkiin... Pari kokonaista päivää ei ihan riittäny tuohon, mutta kuitenkin tärkeimmät tuli nähtyä! Alla vain muutamia kuvia Edinburghista, laittelen joskus ajan kans niitä lissää Facebookkiin, josta voitte niitä katella :)


  
Voivoi, niin mahtava lomailuviikko kyllä takana, ettei toista kertaa. Nähny ja kokenu niin paljo kaikkea ja saanu viettää semmosta mukavaa "reppureissailijan elämää". Ihme ja kumma, vaikka minä tahon olla vähän mukavuuenhalunen, nii silti selevisin nuista hostelleista ihan leikiten. Harmittaa lopettaa tämä lomaviikko kyllä, mutta kaikki loppuu aikanaan. Tiistaina takas "sorvin ääreen" aamuvuoroon harjotteluun ja sinne uuteen paikkaan! :) Minua meinaa vähän jännittää sehi. Mutta hyvin se mennee, hope so :P Nauttikaahan näistä lomatunnelmista ja koittakaa päästä fiilikseen mukaan! Koitin vähän rajottaa, etten ihan kaikkia tähän kirjota tai siinä menis lukiessa kaks tuntia. Tärkeimmät kohokohat kuitenkin löytyy! :) Nonni, nyt loppuu, keep in touch
- Janne

perjantai 5. huhtikuuta 2013

Heihei teho-osasto!

Moi taas! :)

Ihan tämän tekstin alakuun tahon kiittää teitä kaikkia lukijoita/tällä sivulla käyneitä; teitä alakaa olemaan pian 1000 kappaletta, jotka on jaksaneet tämän sivun ees avata! ;) Suuret kiitokset siis kaikille, vaikka tätä on vasta vähän reilun kuukauen päivät pijetty pystyssä! Vissiin ees jonkin näköstä kiinnostusta tämä herättää, vai? :D

Aika rientää, aika rientää, kuin siivillä... Taas on viikko hurahtanu, kuten viikot täällä toisensa jäläkeen. Harjottelua on taas duunattu tällä viikolla, tosin vain kahen työvuoron verran. Harmi, etten saanu minkäänlaisia "omg-kokemuksia" ennää tällä viikolla aikaan, sillä osastolla oli niin vähän potilaita, että välillä meinas jopa tulla tylsää. No, tein minä kumminkin taas kaikkea. Vierailin taas leikkaussalissa kattomassa jonkinmoisen hätäleikkauksen, jota en oikeastaan ees ymmärtäny, mikä siinä oli. Luin vaikka kuinka moneen kertaan sen potilaspaperin, että mitä siinä tehtiin, mutta täyttä varmuutta en saanu... Mahaa siinä kuitenkin auvottiin, ja no, oli taas ihan mielenkiintonen kokemus käyvä siellä leikkurissa, vaikka taas piti 4 tuntia seistä tököttää paikallaan! Lisäksi tämmösiä tämän viikon "kohokohtia" oli, ku avustin lääkäriä pleuranesteen punktoinnissa... Ihan mielenkiintonen kokemus sinänsä, ku koskaa ennen oo ees nähny koko toimenpidettä ite ja sitte heti avustamaan... ööööööö joo :D No, selvisin kuitenkin. Osastolla oli myös yks päivä jonkinmoiset "teebileet" (tuolla nimellä minä sitä kutuin :D) nyyttärihengessä. Ihan oli mukavaa, ku kahvihuoneen pöytä notku kaikenlaisista herkuista; eipähän sinä päivänä tarvinnu omia evväitä syyä :D

Joskus jotain kuvaa itestäki :D
Tämä olikin sitte minun neljäs, eli viimenen viikko täällä teho-osastolla. Oli loppuarvioinnit (juu, ainakin nämä neljä ekaa viikkoa hyväksytty! :D) ja jäähyväiset ja kaikkea. Ja voi että minua harmittaa jättää tuo taakseen!! :( Olisin voinu kyllä ne toiset neljä viikkoa ihan hyvin viettää tuolla, ku nyt parin viime viikon aikana on alakanu löytymään vasta kunnollista varmuutta toimia jopa "omin päin" tuolla osastolla ja ohjaaja on uskaltanu jättää minut yksikseen taukonsa ajaksi huolehtimaan potilaastaamme. Mutta kaikki hauska loppuu aikanaan. Nyt peukut kaikki ristiin, että minä saan sen teho-osastopaikan Suomesta ens syksylle! :) Koska jos minä täällä vieraassa maassa ja vieraalla kielellä oon onnistunu toimimaan teholla, nii Suomessahan sitä sitte on supertehokas! :D Oon jo opettajalle kinunnu, että onnistuisko se mitenkää ja ehkä se voiskin onnistua! Minä en oikeasti muuta ennää tämän kokemuksen jäläkeen haluakaan, ku teho-osastoa. Parasta. Koskaan. Ikinä. Löysin oman kutsumukseni siis! :) Mutta eihän siihen mennytkään aikaa ku melekeen valamistumiseen asti... :D Seuraavaksi meen sitte harjotteluun "Medical High Dependence Unitiin", eli sisätautien tarkkailuosastolle. Pitkälti vaikuttaa samankaltaselta ku teho ja ainakin tuon tehon hoitajat on sanonu, että "hyvä että sinne pääsit toisena, se on kiva paikka"... Kattoopa sitte, ootan kyllä innolla ja haluan kyllä ees vähänkään samankaltasen "in lööv <3"-olon siellä niinku tässä teholla :)

"Kivvaa" oli myös tuolla osastolla, ku ohjaaja ja osastonhoitaja alako oikein mukamas kehumaan minun kehittynyttä kielitaitoa... Englantini kuulemma on niin selkeää ja niin hyvää, koska heillä on tämä Skottiaksentti :D No ok, oon minä itekki sen huomannu, että englannin taito niin puhumisen ku ymmärtämisenkin osalta on kasvanu, mutta jotenki tuommoseen kehumiseen suhtautuu vähän skeptisesti... Kannustivat muka oikein vaan vieläkin rohkeammin hyppäämään juttuihin mukaan ja potilaiden kans jutusteluun... Parhaani teen, parhaani teen, mutta ne ei tiiä ettei se ihan heleppoa oo!

Muuten tämä viikko on ollu aikalailla kökkö, jos suoraan sanotaan :D Heti alakuviikosta sairastuin jonkinlaiseen kevätflunssaan ja nuhan kourissa on oltu sitte pian koko viikko. Kivasti meni alakuviikon vappaat ihan tyystin vaan neljän seinän sisällä, ku ei jaksanu ees ajatellakaan lähtevänsä mihinkää ku oli niin voimaton ja laiska olo. Onneksi tämä tauti kuitenkin vähän laantu ja pystyin harjotteluunkin, vaikkei se puolikuntosena niin "hekumaalista" ollutkaan :D

Lisäksi tuota sairastumista ja kökköä viikkoa varjosti se, kun täällä kämpässä oli melkeen kolome päivää sekä lämmitys että kuuman veen tulo poikki! Ja sekö se pisti suomeksi sanottuna vituttamaan. Minä mukavuudenhaluisena suomalaisena oon tottunu, että kämppä on aina lämmin ja lämmintä vettä saa ku haluaa eikä tarvi juosta kaverin luo suihkuun ja ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! :D Meinasi jo hermot olla tiukilla, ku pystyny kunnolla nukkumaan, ku kämppä oli niin jäinen. Mutta onneksi tuokin on nyt korjattu ja lämpöä ja lämmintä vettä riittää taas! :) Kävästiin me yks päivä taas käveleskelemässä, minulle ainakin tuntemattomalla alueella, aika pitkälti tuonne satamaan päin. Etittiin yhtä "kääpiökylää", joka täällä kuulemma on käymisen arvonen paikka, mutta eihän me sitä ees löyvetty :D Ihan kivaa seutua oli kuitenkin ja päivä oli pitkästä aikaa kunnolla aurinkoinen. Valehtelematta varmaan 2½ viikkoa oli putkeen pilivistä, tuulista tai lumisateista ja jos aurinko paistokin, nii olin töissä :D Reilua. Siellä satamalla oli taas, yllätys yllätys, vanha kirkko ja hautausmaa ja ne on kyllä aina niin hienoja paikkoja täällä! Vaikkakin siellä hautausmaalla oli kyllä jäljistä päätelleen harrastettu arvolleen sopimatonta käytöstä, mutta siitä ei sen enempää :D Jokkainen luokoon mielikuvan omassa päässään. :D

Sain minä aikaseksi tällä viikolla myös aloteltua asioiden hoitamisen sinne Suomeen päin; laitoin kämppähakemusta vetämään, ettei palatessa tarvii sitte sillan alla asua. Peukut pystyyn myös tässä asiassa, että tällä kertaa minua onni soisi, eikä tarvis ennää muuttaa semmoseen kirpunkolon kokoseen solukämppään, vaan saisin ihan kunnollisen kämpän tällä kertaa! :P Onhan niillä siellä viitisen viikkoa aikaa miettiä asiaa, että minkälaista luukkua mulle tarjoavat...

Jebou, tässä nyt kuudennen viikon kuulumiset perjantaihin asti. Jospa tämä loppuviikko menis paremmissa merkeissä, että tautikin helepottas kunnolla ja kaikkea mukavaa sais tehä ja nähä taas! :) Teen tämän blogin näin perjantaina, tavanomaisesta lauantaista tai sunnuntaista poiketen siksi, koska nyt alko meillä lomaviikko ja reissun päällehän sitä lähtään. Aah, ainakin 11 päivää näillä näkymin vappaata, ku en vielä seuraavan harjottelun vuoroja tiiä! Lauantaina startataan bussi kasilta aamulla kohti Invernessiä eli ihan pohjoseen mennään alkuun, jossa ollaan kaks yötä. Lontootakin on nyt tämän viikon suunnitelmiin ehoteltu ja makusteltu ja minullehan se passaa! Minä en täällä ollessa oo muuta ajatellukkaa, että millon sitä lähtis Lontooseen. En tiiä, mikä minua siinä niin viehättää, ku koskaa siellä käyny, mutta se tuntuu vaan semmoselta "must"-paikalta täällä! :D Vaikkakin bussi-/juna-/mikävaan matkustustapa on sinne pitkä...

Hoivoi, kylläpä tähän taas tuli tekstiä :D  Kirjottelinpahan vain kuulumiset juurta jaksain :D Edelleen tämä bloggaaminen on niin ykkösjuttu, ettette tiiäkkää! Kokkeilkaapa joskus!

Nojoo. Nyt loppu. Keep in touch Finnish guys,
- Janne